Onbewuste eter van de nieuwe Schijf van Vijf

Vorige week werd de nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd door het voedingscentrum, de vorige Schijf stamde nog uit 2004, tijd voor een update. Het is belangrijk dat de Schijf van Vijf ge-update is en er überhaupt is, want veel mensen blijken gewoon echt geen weet te hebben van een gezond en gebalanceerd eetpatroon. Ik schreef vorige week een blog over Michael Pollan’s boek Echt Eten en hoe ik hier meer waarde aan hechtte dan de Schijf van Vijf. Maar ik kwam er achter dat ik ongemerkt toch redelijk volgens de Schijf van Vijf eet. Time for a closer look.

De oude Schijf van Vijf en mijn AGV-tje

Eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit echt goed naar de Schijf van Vijf gekeken, laat staan er bewust uit gegeten. Ik heb er over geleerd op de basisschool en heb er vast ook wel eens opdrachtjes over moeten doen, maar daar blijft het ook wel bij. Thuis aten we ‘gewoon’, wat inhield:

  • Ontbijt: twee boterhammen met zoetigheid en een glas melk
  • Tussendoortje: een koekje
  • Lunch: twee boterhammen met zoetigheid, twee met hartig beleg en een glas melk
  • Tussendoortje: een koekje of wat snoep
  • Avondeten: AGV-tje

Tussendoor dronk ik veel appelsap en andere fruitsappen uit pakjes en heel soms mocht ik s’avonds een schaaltje chips. In het weekend aten we iets ‘exotisch’ als pasta of chinees of gewoon patat. Zo op het eerste gezicht redelijk volgens de schijf van vijf, veel brood, besmeerd met margarine, minstens twee glazen melk per dag en natuurlijk het AGV-tje. Grote missers waren fruit en vis, dat aten wij amper thuis omdat mijn vader niet van vis hield en wij liever koekjes en snoep hadden dan fruit. Erg gevarieerd was het niet en als ik kijk naar hoe ik nu eet is dat totaal anders. Ik eet nu redelijk volgens de nieuwe Schijf van Vijf besef ik mij.

De nieuwe Schijf van Vijf en mijn groentenfeestjes

De grote veranderingen in de nieuwe Schijf van Vijf zijn dat de hoeveelheid groenten omhoog is gegaan van 200 gram per dag naar 250 gram, dat peulvruchten een prominentere rol hebben gekregen, volkoren producten aangeraden worden en dat men minder vlees en bewerkte producten moet eten. Dit alles somt zo’n beetje wel mijn huidige eetpatroon op. Ik probeer overwegend vegetarisch te eten en dat heeft tot gevolg dat ik meer groentes en fruit eet, meer peulvruchten als vleesvervanger gebruik en het graag combineer met volkoren granen. Bewerkte producten vermijd ik sowieso al dus daar is niks nieuws aan.

Geen hardcore Schijf van Vijf-eter

Onbewust eet ik dus al redelijk volgens de nieuwe Schijf van Vijf, maar ik zie mijzelf nu niet als hardcore Schijf van Vijf-eter. Ik vind dat er nog teveel ruimte is voor onnodig eten, waarom mag je wel 3-5 keer per dag iets snoepen maar hoef je maar 2 stuks fruit te eten? Waarom is dat niet andersom, je lichaam heeft een stuk meer aan natuurlijk fruit dan aan chemische snoepjes. Waarom mag je wel chemische margarine op je brood smeren maar geen roomboter? Het grote probleem naar mijn mening is, is dat het Voedingscentrum moet schipperen in een wereld waarin onnodige, chemische producten de norm geworden zijn. Als zij deze helemaal uit hun Schijf van Vijf weren zal deze Schijf snel door een heleboel Nederlanders in de prullenbak geworpen worden. Nederlanders zijn gewend aan hun margarine, hun vlees, melk en snoepjes, dat kan je ze niet in één keer afpakken.

Het belang van de Schijf van Vijf

Ondanks dat ik mijzelf niet als hardcore Schijf van Vijf-eter zie en er eigenlijk zelf weinig waarde aan het hecht, zie ik wel in waarom de nieuwe Schijf van belang is. Veel mensen weten gewoon echt niet wat een gebalanceerd eetpatroon is, zij hebben een hulpmiddel als de Schijf van Vijf nodig. Om mensen niet meteen op de kast te jagen houden zij ruimte voor ongezonde gewoontes door ze 3-5 keer per dag iets kleins te laten snoepen. Het voedingscentrum moet schipperen tussen de consumenten en de producenten (want neem maar aan dat er een behoorlijke lobby achter de schermen gaande is om bepaalde producten wel in de Schijf van Vijf te krijgen, *kuch* melk.) en dat doen ze naar mijn mening nog redelijk behoorlijk met hun nieuwe Schijf van Vijf.

Wat is jou mening over de nieuwe Schijf van Vijf en eet jij volgens de Schijf?

 

3 gedachtes over “Onbewuste eter van de nieuwe Schijf van Vijf

  1. Beste Tamara, bewustwording is een hele belangrijke component voor een gezond voedingspatroon. Waar jij onbewust al redelijk volgens de Schijf van Vijf eet, valt er voor Nederland nog veel winst te behalen denk en wij! Leuk dat je hier een blog over hebt geschreven. Misschien goed om nog een paar zaken toe te lichten:

    Je uit kritiek op het feit dat er nog teveel ruimte is voor onnodig eten in de Schijf van Vijf. In de advisering wordt onderscheid gemaakt tussen gebruik van voedingsmiddelen die in de Schijf van Vijf staan en voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan. Hierbij wordt 85% van de energie wordt geleverd door voedingsmiddelen in de Schijf van Vijf. Deze producten voorzien in de behoefte aan essentiële voedingstoffen. Daarnaast is beperkt ruimte (circa 15% van de dagelijkse energie) voor keuze uit voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan. Communicatie over zowel voedingsmiddelen die in de Schijf van Vijf horen als voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf helpt bij de bewustwording bij de consument. Het laat zien dat er ruimte is voor voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf, maar dat die ruimte beperkt is. Daarmee geef je de consument handelingsperspectief. Tegelijkertijd adviseren we ook over alternatieven. Had je deze informatie al gevonden? http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-/wat-staat-niet-in-de-schijf-van-vijf-.aspx

    Het voedingscentrum schippert niet tussen consument en producent. In de Schijf van Vijf staan productgroepen die een bijdrage leveren aan een gezond voedingspatroon. De Gezondheidsraad formuleert haar advies op niveau van voedingsmiddelen. Het advies van de Gezondheidsraad is leidend of een productgroep wel of niet tot de Schijf van Vijf behoort. De Gezondheidsraad brengt om diverse redenen niet over alle productgroepen een advies uit. Bijvoorbeeld wanneer niet voldoende onderzoek beschikbaar is om een conclusie te trekken, of wanneer de resultaten uit verschillende onderzoeken niet eenduidig zijn. Productgroepen waarover de Gezondheidsraad geen advies uitbrengt kunnen ook een bijdrage leveren aan een gezonde voeding en daarmee binnen de Schijf van Vijf passen. Het gaat hier om product(groep)en die een bijdrage leveren aan de voorziening van voedingsstoffen. Niet alle producten binnen een productgroep zijn even gezond. Sommige producten bevatten te veel verzadigd vet, transvet, natrium, of suiker, of te weinig vezel om bij te dragen aan een gezonde voeding. Deze producten horen niet thuis in de Schijf van Vijf. Door per productgroep voor voedingsstoffen criteria op te stellen waaraan producten moeten voldoen, kan onderscheid worden gemaakt in producten in de Schijf van Vijf en producten buiten de Schijf van Vijf. Dit alles is terug te lezen in de Richtlijnen Schijf van Vijf: http://www.voedingscentrum.nl/professionals/schijf-van-vijf/naslag-richtlijnen-schijf-van-vijf.aspx

    Louise, namens het Voedingscentrum

  2. Waarschijnlijk is de schijf van vijf een prettige richtlijn voor iemand,die niet meer zijn winkelwagentje vol kant-en klaar-voer wil laden. Zelf eet ik veel minder brood/granen en veel meer groenten. Voor mij is een lekker stuk fruit .een stukje donkere chocola of wat noten een extraatje. Die koekjes,dat hoeft niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s