De Biologische reclame van Albert Heijn

 

Sinds deze week is er een nieuwe reclame van Albert Heijn op de televisie en vanaf het begin heb ik mij eraan geërgerd. Moeder en dochter doen beiden biologische boodschappen, de moeder staat gewoon in de Albert Heijn en dochterlief reist het platteland af. Dan vertelt de dochter dat ze alleen nog wat aardappelen moet hebben, dat herinnert de moeder eraan dat zij deze ook nog moet halen. Terwijl de moeder een zak biologische aardappelen in haar wagentje legt staat de auto van de dochter midden op een landweggetje stil, in het donker uiteraard, “bestemming bereikt”, zegt de navigatie. Biologisch boodschappen doen is nog nooit zo gemakkelijk geweest, aldus Albert Heijn.

1

Wat stoort mij dan aan deze reclame? Dat de dochter wordt afgezet als een idioot. Zoveel moeite dat ze doet, van hot naar her rijden voor wat biologische boodschappen. Je kan ze namelijk ook gewoon bij Albert Heijn kopen. Maar dan komt mijn weerwoord, komen die biologische producten van Albert Heijn ook van lokale boeren? Dat denk ik dan weer niet, dat komt gewoon van een grote veiling en kan zelfs uit het buitenland komen. Die dochter ontmoet tenminste de boeren van haar producten, kan met eigen ogen zien waar haar producten vandaan komen. Dat ze zo’n beetje de hele dag onderweg is, is natuurlijk een manier van de Albert Heijn om mensen te doen laten denken dat biologisch eten enorm veel tijd kost, als je het doet zoals de “geitenwollen sokken” het doen. Natuurlijk is het waanzin om bij àl die boeren langs te gaan op één dag, waarom wacht je niet gewoon op een boerenmarkt in de buurt? Verdeel je de boodschappen over verschillende dagen en koop je in bulk, zodat je niet iedere week langs hoeft. Of schrijf je je in voor een groentetas in de buurt, dan ben je ook verzekerd van lokale, biologische producten.

Wat mij steekt in deze nieuwe reclame van de Albert Heijn is dat ze de consument willen laten geloven dat als ze de biologische producten van Albert Heijn kopen, zij goed bezig zijn. Natuurlijk is het een stap in de goede richting, maar wat vergeten wordt is dat biologisch niet meteen gelijk staat aan goed en gezond eten. Als het alsnog uit Afrika moet worden ingevlogen, hoe goed ben je dan bezig? Dan kan je beter die reguliere wortelen uit Nederland kopen. Je moet ook maar aannemen dat het biologische product van Albert Heijn ook echt biologisch is, als je bij de boer langs gaat en met ze in gesprek gaat kan je veel zekerder zijn wat er op je bord belandt.

Zo, dat was mijn me538036_359749014165431_1614813372_nning. Nu ga ik wachten tot het zaterdag is en ik naar de boerenmarkt in Groningen kan. Op het Ebbingekwartier vindt aanstaande zaterdag van 10-16 uur de Ommelander markt plaats. Hier kan je het gesprek aangaan met de boer en lokaal, biologisch eten kan kopen. Hierover volgt volgende week een blog.

4 gedachtes over “De Biologische reclame van Albert Heijn

  1. Ik ben het niet helemaal met je eens. In mijn familie zit een fruitteler en AH koopt direct bij hem het fruit in. Het komt dus gewoon van een lokaal bedrijf af.

    1. Dat is mooi om te horen. Maar dat product dat dat familielid levert, kan die denk ik niet het hele jaar leveren. Maar datzelfde product zal wel het hele jaar bij de Albert Heijn in de schappen liggen, waar het dan vandaan komt is een raadsel. Sowieso vind ik dat de Albert Heijn wel meer mag promoten waar hun groente en fruit vandaan komt.

  2. Ben het met je eens, ook ik zag de reclame en dacht direct:” AH heeft genoeg ” kleintjes ” kapotgemaakt. Bah! Nare winkel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s